Posted by on April 08, 2021 in | 0 Comments

A Canon jóvoltából volt három napunk tesztelni az 5D mark III-at, kifejezetten videós szemszögből. Akiket csak a tesztvideók érdekelnek - úgy gondolom magukért beszélnek - azok átugorhatják az alábbi szöveget.

Először is beszéljünk a pletykákról, amik pár fórumon felmerültek:


- az 5D mark III-ban kétféle tömörítés kapott helyet, az egyik az ALL-I ( 90Mbit/s körül ), a másik az IPB ( 40 Mbit/s körül). Egyesek szerint az ALL-I tömörítés rosszabb videót eredményez, mintha az IPB tömörítéssel videóznánk. Szerintem ez egyáltalán nincs így. Az ALL-I tömörítés is h264-et használ, de magasabb a bitrátája. Ez azt eredményezi, hogy ahol az IPB elkezd jobban tömöríteni - és ezáltal elkezdi elmosni a részleteket nagyon blokkok létrehozásával -, ott az ALL-I megpróbál minél több részletet megőrizni, és kisebb blokkokat kreál. Ezek a blokkok a videót lejátszva mozognak, és szerintem mivel az IPB kisebb blokkokból áll, ezért látható úgy, hogy az ALL-I zajosabb. Mindenesetre a legjobb ha az ember a saját szemével tesztel, töltsétek le a kodek tesztet, és mindenki nézze meg, hogy szerinte melyik a jobb. Ha valaki viszont szeretne egy érdekes összehasonlítást, akkor itt egy van egy montázs ahol csak a zöld, és csak a kék csatornát jelenítjük meg (ezzel még jobban kihozva a tömörítések hibáit), és a két kodek közti különbséget próbáljuk meg megfigyelni:


Mindkét kodekkel felvett anyagot próbáltam fényeléssel is megdolgozni - hogy kiderüljön, hogy utómunka alatt melyik tömörítés mennyire esik szét - , és egyáltalán nem találtam az IPB kodekkel felvett anyagot jobbnak. Kíváncsi vagyok ki mit vesz észre a két kodekkel kapcsolatban, úgyhogy kommentekben nyugodtan lehet visszajelezni.

A másik pletyka, hogy videó módban az 5D mark III képe nem eléggé éles (megjegyzés: az a bizonyos “teszt” egy 24-105mm-es objektívvel próbálta ki az összehasonlítást…). Nézzük meg az alábbi két képet.
Ugyanaz az objektív, ugyanaz a blende. Nem vagyok benne biztos, hogy ez a pletyka igaznak bizonyul:

A harmadik pletyka inkább egy féligazság: sokan panaszkodnak, hogy az 5D mark III sokkal többe kerül mint amennyibe az 5D mark II került megjelenéskor. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy Japánban az 5D mark III ára jelenleg olcsóbb, mint az 5D mark II ára volt - három évvel ezelőtti megjelenésekor. Azért drágább mégis Európában, és Amerikában az utód, mert a japán yen az elmúlt két-három évben nagyon-nagyot erősödött. Persze ez - ha nem Marty McFly bőrét hordjuk - mit sem segít rajtunk, de azért érdemes tudni mi áll a magasabb ár mögött.

A személyes véleményem, hogy az első két pletyka szimplán nem igaz. Sajnos egyik pletykát sem támasztotta alá megfelelő teszt (például gépvázak összehasonlítva azonos lencsével, azonos blendével, vagy különböző szenzorméret esetén legalább azonos mélységélességgel), mégis elterjedtek. Úgyhogy ha valaki esetleg emiatt hátrált vissza az 5D mark III vásárlásától, annak érdemes talán újragondolnia, hogy mennyire bízik meg ezekben a fórumokon keringő információkban, vagy méginkább ha van lehetősége, tesztelje saját maga a saját szemével, az a legbiztosabb.

Visszatérve a teszthez, ezek azok a dolgok, amiket érdemes megjegyezni az 5D mark III-al kapcsolatban:
- videóban a zaj sokat fejlődött, érdemes végignézni az ISO teszteket. Míg az 5D mark II hajlamos arra, hogy az érzékenységet emelve színben elcsússzon –  ISO 3200 fölött kicsit a zöld felé tolódva, és ISO 6400 fölött kontrasztosodva – az 5D mark III ennek jelét nem mutatja. Sőt, ISO 100-tól ISO 12800-ig semmilyen lényeges színeltolódást nem látni. Ez hatalmas lehetőség az DSLR-ekkel videózóknak. Az egyetlen dolog amire ügyelni kell, azok a teljesen sötét, és színátmenetes területek – például az esti égbolt – de ezekre is inkább csak a tömörítés miatt.
- a moiré képhiba eltűnt. Teljesen. Ha valakit ez zavart az 5Dmk2-ben, akkor érdemes megnézni a moiré tesztvideót, és megfigyelni mit kezd a függöny mintájával, illetve a budai alagút falával (amik meglehetősen jó moiré-generátornak bizonyultak)
- az aliasing által okozott képhiba is megszűnt. A Citroen DS-es videóban a végén van egy alulról vett snitt, ahol az égen átfut pár vezeték. Érdemes megfigyelni, hogy az 5Dmk3 mennyire jól kezeli ezeket a vékony fekete átlós vezetékeket (ezt a legjobb fullHD-ban nézni egy fullHD monitoron, hogy elkerüljük a megjelenítés közbeni aliasing hibákat)
- a HDMI kimeneten kijövő jel felbontása már felvétel alatt is fullHD marad, és amikor megnyomjuk a felvétel gombot, már nem tűnik el egy másodpercre sem a jel. Ez azoknak hasznos, akik külső monitorral használják az 5D-t.
- 50, és 60 kockás felvételi lehetőség is helyet kapott a - maximum 720p-s felbontásban -, az alábbi tesztvideókban több ezt kiaknázó videó is látható, ahol az így felvett videók vissza vannak lassítva 25 kockára
. Egy kisebb furaság ezzel kapcsolatban, hogy ha 50 kockával rögzítünk, nem lehet 1/50-re állítani a záridőt (csak 1/60-ra, vagy gyorsabbra). Reméljük ez javítva lesz.
- a Canon - elsőként ebbe a vázba - beletette a “Silent Control” nevű funkciót. Ha ez be van kapcsolva, akkor a záridőt, a rekeszt, az érzékenységet, és a hangfelvétel jelszintjét is állíthatjuk anélkül, hogy bármilyen gombot meg kellene nyomnunk - és ezzel zajt okoznánk felvétel közben. Ezeknek a változtatásához mindössze elég megérinteni a forgó-tárcsát, erről bővebben itt lehet olvasni.
- fülhallgató kimenet is helyett kapot a vázban, ha valaki például interjúkat forgatott eddig, akkor örülni fog ennek a tulajdonságnak
- a videó fájlok már timecode-ot is tartalmaznak
- ugyanígy az EXIF információkat is tartalmazzák már a videófájlok, nem kell többé a .THM fájlokban kutakodni. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy a kamerán visszajátszva - vagy otthon a számítógépen nézve - ki lehet olvasni olyan adatokat, hogy a videó milyen objektívvel, záridővel, érzékenységgel, vagy fehéregyensúllyal készült - és még sok mást, ugyanúgy ahogy fényképeknél már megszokhattuk. Ez nekem nagy segítség volt a tesztvideók feliratozásánál, de vannak olyan helyzetek, amikor utómunka során nagyon jól jön, hogy a kamera rögzíti ezeket az információkat, ráadásul automatikusan. Ha esetleg valaki nem tudja, vagy nem akarja a Canon Imagebrowser EX-t telepíteni az exif információk kiolvasására, akkor ajánlom a parancssoros exiftool-t.
- sajnos a 600D-ből megismert “movie crop” mód nem kapott helyet az 5DmarkIII-ban.
- apróság, de már az exponáló gombbal is el lehet indítani a videófelvételt.
- ugyanaz az akkumulátor való a vázba, mint amit az 5D markII használ.

Pár megjegyzés a teszt-videókhoz:

- a vimeo feltöltés után újratömöríti a videókat, ez valamennyire ront a minőségen
- ha valaki a megnézés után nem a vimeo által tömörített verziót akarná megnézni, akkor a vimeo-s oldalakon le lehet tölteni az “eredeti” fájlokat, amiket feltöltöttem. Bár még ezek sem teljesen olyan minőségüek mint azok a fájlok amik a gépből kijönnek, de azért már egy nagyságrenddel jobb képet mutatnak arról, hogy mit tud igazából a kamera (ezek mp4 fájlok 40mbit-es bitrátával)
- az összes video az ALL-I kodekkel lett forgítva (kivéve a kodek teszt természetesen)
- ha tudjátok, nézzétek HD-ben!

Csak 50fps-el forgatott anyag, ISO160-ISO1600 között járt a kamera

Zaj-teszt ISO 100-tól ISO 6400-ig

Ez a teszt-sorozat egy fejlesztés alatt lévő motion control slider használatával készült, ami az OMG Visuals csapat keze alatt készül

Lassítás-teszt: csak 50, ill. 60 kockával forgatott felvételek

Canon 5D mark III vs markII - Zajteszt
ISO 100-tól ISO 12800-ig

moiré teszt

 

Összefoglalásként annyit tudok elmondani, hogy ha valaki videós munkákra használja jelenleg a Canon DSLR-ét, és a munkák indokolják - és kifizetik - a gépváz váltását, az csak jól járhat a cserével, egy sokkal jobb videó-kamerát kap a kezébe. Az 5D mark II videó módjában lévő hiányosságok, és kisebb hibák javítva lettek (moiré, aliasing, fülhallgató-kimenet, fullHD kimenet felvétel alatt, lassított felvétel, stb)
Ha pedig mélyebb a zsebünk, és egy videóra optimalizált szenzort, egy jobb tömörítést, és egy rakat más extrát szeretnénk a kameránkban tudni, akkor esetleg érdemes megnézni mit tud a C300.

Köszönet:

Lató Péter | Canon Hungária Kft.
Szeljak György | OMG Visuals
Marosi Gábor
Madarász Isti



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.